Ashimoto  (2007 - 2013)

Segueixo els teus passos imperfectes, la teva bellesa fràgil, quasi trencadissa. Espurnes d'intimitat en la gran ciutat. Al voltant dels teus peus...

César Ordóñez


Ashimoto: Terme polisèmic japonès que, entre altres accepcions, significa "al voltant dels peus". Referint-se només al peu, el peu incloent una part de la cama, o a la part del peu que -per exemple- s'intueix a través del plec d'un quimono. Un títol intencionadament ambigu que, com si fos una obra més del projecte, permet múltiples interpretacions; tantes com espectadors s'acostin al treball, tantes com la ciutat protagonista de les fotografies: Tòquio.

Aquesta sèrie d'imatges de peus i cames femenines insinuen molt més del que mostren, i mostren el necessari perquè els espectadors puguin completar aquests "retrats" amb la seva imaginació. L'ús del mot "retrat" no és arbitrari. En molts casos, una part del cos o la seva gestualitat, pot aportar-nos tanta o més informació sobre una persona, que l'oferida pel mateix rostre.

La bellesa com a inspiració, la intimitat com a nexe, la metonímia com a llenguatge i els carrers de Tòquio com a escenari. Aquestes són les bases sobre les que es construeix el projecte Ashimoto. Unes fotografies que tot i estar fetes en espais públics, paradoxalment, transmeten una gran intimitat. Un concepte: la intimitat, que articula tots els treballs de César Ordóñez a la capital japonesa. Simbòlicament, l'expressa combinació d'imatges (en color o en blanc i negre, estàtiques o en moviment) pretén ser una representació de les infinites capes que interaccionen i conviuen a la megalòpolis. De la seva bigarrada, fràgil i complexa harmonia.

Sobre la metodologia de treball, aquestes obres es podrien definir com "fotografies trobades", una barreja entre fotografies "robades" i consentides, totes fruit d'encontres casuals pels carrers de Tòquio. Cal destacar que encara que algunes de les "retratades" van ser conscients que estaven sent fotografiades, cap escena va ser preparada per endavant i totes elles van col·laborar desinteressadament.


 



 
















 




















 



 









 













 


CÉSAR ORDÓÑEZ O LA FORMA QUE S'INTUEIX

Per designar la realitat, el budisme fa servir la paraula sunya, que vol dir buit. També és el nom que rep el número zero. L'observador omple la realitat, que sense la seva presència estaria buida, de la mateixa manera que el matemàtic no pot treballar sense un número, el zero, que és una mena d'antítesi de número. El fotògraf César Ordóñez ens proposa un acostament a la realitat japonesa a partir del terme ashimoto, que podríem traduir com la part del peu d'una dona que s'intueix en l forma del plec d'un quimono. Però de fet ashimoto és un concepte polisèmic que també pot fer referència al peu, o a una part del peu. De la mateixa manera, les imatges que ens mostra aquest artista tenen moltes connotacions: insinuen més del que mostren, i mostren just el que necessitem per fer-nos una idea d'on vénen i cap a on van els subjectes fotografiats.

Partint del concepte de fotografia robada i després d'un minuciós treball al Japó al llarg dels darrers anys, César Ordóñez aconsegueix diferents coses. Primer, plasmar un estil clar i diferenciable, i segon, tenir un discurs propi que ens diu alguna cosa nova i que, en definitiva, ens explica una història. Estem acostumats als fotògrafs que aconsegueixen un estil propi i, de fet, aquest és un dels objectius que persegueixen la majoria d'escoles de fotografia. Malauradament l'estil propi, com a objectiu final i únic, no deixa de ser una mena de sunya, de buit, que només l'artista pot omplir amb un discurs creatiu.

Màrius Domingo

BONART nº 104 | JUNY 2008

..................


SENSUALITATS

La sensualitat no es pot maquinar, i d'aquí que el bombardeig d'imatges publicitàries que ens persegueix diàriament ens deixa cada cop més indiferents. El fotògraf César Ordóñez va viatjar a Tòquio amb la il·lusió de captar un erotisme real i natural. Serè i íntim. Autèntic. La sèrie de fotografies en blanc i negre i en color, que exposa a Barcelona, és com una capsa de píndoles de sensualitats. En les imatges apareixen peus de dones, peus calçats i ornamentats amb elegància i fantasia, sense caure en l'exuberància, que evoquen un glamur gens sofisticat i una bellesa tendre i misteriosa, pròxima i inaccessible alhora. Hi ha fotografies robades, però també moltes de consentides. L'autenticitat s'imposa: cada peu té el valor que té també per les seves pròpies imperfeccions.

María Palau

PRESÈNCIA (EL PUNT) | 30.03.2008

..................


“ASHIMOTO” de César Ordóñez

La mujer como fuente de inspiración. La metonímia como lenguaje. La asociación de ideas como generadora de nuevos conceptos. A priori, parece que podemos hablar de cualquier artista, de cualquier exposición. Nada más lejos de la realidad. Feminidad, uso de la parte por el todo, y expresión máxima de voyeurismo turista en un país lejano. Estas son las armas del artista y fotógrafo catalán César Ordóñez en la exposición Ashimoto. Los pies de la mujer como objeto de deseo, como expresión máxima de sensualidad, y como reclamo sugerente y silencioso de una mirada para nada inocente. Una interesantísima propuesta que va más allá de lo estético, jugando con nuestra mirada, nuestra mente e, incluso, con nuestros sentidos, desde el mismo título hasta la última fotografía.

Noelia Aparicio

LECOOL MAGAZINE | 06.03.2008

 

ASHIMOTO a exposicions individuals

2017   TOKYO ÍNTIMO,  LPBC, Barcelona                                        
2012   TOKYO ÍNTIMO,  Patricia Conde Galería, Ciutat de Mèxico (MÈXIC)                                       
2011   ASHIMOTO,  Galeria Mediadvanced, Gijón 
2008   ASHIMOTO,  Festival Emergent 08, Lleida
2008   ASHIMOTO,  Festival SCAN 08, Tarragona 
2008   ASHIMOTO,  Galería H2O, Barcelona 

ASHIMOTO a exposicions col·lectives

2016   Maridajes XVIII: Tipologías, Foto Colectania, Bodegas Roda, Haro, La Rioja
2013   Tokyo-Ga 4 forest among us,  Universitat de Gakushuin, Tòquio (JAPÓ)
2013   Tres projectes. Fotografia,  Galeria Atelier, Barcelona
2011   Saint Petersburg Photo Vernissage 2011,  Central Exhibition Hall “Manege”, St. Petersburg (RÚSSIA)
2011   Difracción,  Patricia Conde Galería, Ciutat de Mèxico (MÈXIC)    

ASHIMOTO a colecciones de arte

AUER PHOTO FOUNDATION,  Ginebra, Suïssa
FUNDACIÓ FOTO COLECTANIA,  Barcelona

..................


TOKYO ÍNTIMO | Patricia Conde Galería, Ciutat deMèxic | 14.3.2012 - 11.4.2012